Osui ja upposi

Vaalit ovat ohi, paikka ryhmämme ensimmäisenä varavaltuutettuna varmistui. Täytyy sanoa, että yllätys se oli monelle. Mutta meillähän on nyt pormestarimalli. Politiikka on saanut kasvot ja ne kasvot ovat olleet apulaispormestareitten.  Tämän kaksi vuotta on epäilty taitojamme. Lehdistö on  isoilla kirjaimilla kirjoittanut, miten valkoiseen taloon tuli neljä naista, joilla ei ole mitään tekemistä, mutta joilla on huima palkka. Minua on syytetty, että en ymmärrä omasta toimintaympäristöstäni mitään.

Professori Tuomo Martikainen sanoo lehtihaatattelussa, että se on porukan kingi, joka eniten löytää politiikassa moitittavaa. Politiikka on Suomessa kirosana, poliitikko vielä pahempi. Ja pahin on kokopäiväinen poliitikko

Pormestari on saanut toimia positiivisessa julkisuudessa, me olemme olleet jatkuvan negatiivisen arvostelun kohteena . Lautakuntien puheenjohtajina olemme ottaneet vastuuta, Olemme kuitenkin joutuneet toimimaan niissä rajoissa, mitä valtuuston enemmistö, porvariryhmittymä, on meille asettanut. Rohkeasti olen ajanut oikeaksi kokemiani asioita, miettimättä, miten niihin kuntalaisten enemmistö mahdollisesti suhtautuu.

Nyt tuli palaute. Menetin edellisestä äänimäärästäni yli sata ääntä. Yhteensä me apulaispormestarit menetimme yli tuhat ääntä. Tämä kuvaa äänestäjien asennetta työtämme kohtaan. Ja se ainoa ehdokas, joka virallisesti pyrki apulaispormestariksi, ei tullut ollenkaan valituksi. Minä en edes ollut ehdolla muuta kuin kaupunginvaltuuston jäseneksi. Ja minä olen jo runsas vuosi sitten tähän blogiini kirjoittanut, että kolme apulaispormestaria riittäisi. Edelleen olen sitä mieltä.

Nyt tulee mieleen, kuka seuraavaksi asettuu giljotiiniin, tekee mahdollisesti poliittisen itsemurhan. No, kaipa sellaisia löytyy, jotka 6000 euron kuukausipalkalla ottavat vastaan kaiken sen loan, mitä tuon tehtävän myötä silmille lentää. Toivon, että jatkossakaan ei apulaispormestareille aseteta mitään pätevyysvaatimuksia. Kompetenssin tehtävään pitää tulla poliittisesta kokemuksesta, asiaosaaminen on virkamiehillä.

Mutta, on tämä paljon antanutkin, päivääkään en vaihtaisi pois. Kaksi vuotta olen aitiopaikalta saanut katsoa kaupungin kehittymistä. Työ jatkuu, nyt vain lautakunta- ja valtuustotasolta. Politiikka kiinnostaa edelleen ainakin neljä vuotta. Tosiasiassa tuntuu mukavalta ajatella taas omaa työtäni sairaanhoitajana.

Omaa tappiotani enemmän harmittaa ryhmämme kolmen paikan menetys. Valtakunnallisestikin demareilla meni surullisen huonosti. Olemmeko jo tehneet liian hyvän maailman? Mielestäni emme. Jatkossakin täytyy kaverista huolehtia. Se on meidän vasemmistolaisten tehtävä.

Nyt, vaalien jälkeen, odotan yhä kiihkeämmin lomamatkaamme Venezuelaan. Ruumis ja mieli kaipaavat lepoa ja välimatkaa tähän koohotukseen. Tule, joulukuu!!!

, 28.10.08 14:13
RE: Osui ja upposi

Äänestäjät ovat puhuneet, pulinat pois. Ilmeisesti poistat tämänkin kommentin kuten kaikki muutkin eri mieltä olevat. Mieti muuten tätä sensurointia peilaten äänestystulokseen...

Blogin pitäjän vastine, 28.10.08 14:33
RE: Osui ja upposi

En nyt oikeasti viitsisi nimettömiä kirjoituksia täällä pitää, mutta jääköön tämä. Nämä ovat selvästi kaikki sinun nimettömän lähettämiä. Olet oikeassa siinä, että äänestäjät ovat puhuneet ja pulinat pois, sen tiedän sanomattakin. Toivottavasti olet nyt tyytyväinen.
Sen verran totean, että vastuunkanto aina verottaa äänisaalista. Yhteensä me apulaispormestarit menetimme yli tuhat ääntä, mielestäni se todistaa väitteen. Politiikkani on joidenkin mielestä ollut hyvää, joidenkin huonoa. Voisit sinäkin eritellä, missä olen virheitä tehnyt. Jos vaikka vielä jotain oppisin...Ei tuosta kirjoittelustasi muuten mitään hyötyä ole.

Niinkuin ei ole hyötyä vaalityöstäkään, jossa vain huudetaan lisää sitä tai tätä eikä rakenneta mitään eikä kehitetä kaupunkia. Pitää myös olla visio, mistä rahat kaikkeen tähän löytyvät.

Koeta nyt jotenkin päästä tuosta raivostasi, kun tämä kommenttisi tähän ruudulle jää. Ja anna minulle palautetta, olen vielä aktiivisena joukoissa. Kehittymiskykyisenä.

, 28.10.08 15:53
RE: Osui ja upposi

Olen tyytyväinen tulokseen. Oikein tyytyväinen tarkennettuna, koska nyt varmasti YLA:n puheenjohtaja vaihtuu. Mielestäni suurin virheesi oli pyöräkaistat. Mutta ei siitä sen enempää, se tuntuu jakavan ihmiset tehokkasti. Tosin ehkä jonkun johtopäätöksen voi tehdä Sinun ja Erkki Axénin äänimäärien kehityksestä. Lisäksi olen seurannut Yhdyskuntalautakunnan toimintaa suurella mielenkiinnolla. Siellä esimerkiksi "Mitä olen saanut aikaan" blogikirjoituksessasi mainitsemasi Laivarannanpuisto osoittaa ettei toiminallasi ole mitään tekemistä ns. maalaisjärjen kanssa. Jos pykäliä voi tulkita kahteen suuntaan, joskus voi myös tulkita asukkaiden eduksi. Olen jutellut Villilässä asuvien tuttavieni kanssa ja siellä ihmiset ovat aika tuohtuneita toimintaasi. Tämä tosin on pieni yksittäinen asia, joka ei varmasti koko äänikatoasi selitä, mutta kyllä Villilässä tunnutaan tietävän kuka oli puistoasiassa mitäkin mieltä.

Ja mitä raivoon tulee, en ymmärrä kommenttiasi? Mielestäni viestini on täysin rauhallinen, mutta jos tulkitsit sen katkeruudessasi jotenkin vihamieliseksi, pahoitteluni aiheuttamastani mielipahasta. Mielestäni Sinun pitäisi miettiä miten kohtelet kaupunkilaisia kun kritiikinsietokyky on noinkin heikko. Alusta alkaen olin sitä mieltä, että apulaispormestarilla pitäisi olla jotain kokemusta toimialastaan ja toimintasi on vain vahvistanut käsitystäni. Ja tuntuu että moni muu on samaa mieltä. Et tunnu arvostavan nimetöntä kritiikkiä. Toivon sinun ymmärtävän, että poliitikko on eri asemassa kuin tavallinen kaupunkilainen joka ei halua julkisuuteen, siksi nimettömyys.

Blogin pitäjän vastine, 28.10.08 21:58
RE: Osui ja upposi

Aivan, tämä viimeisin viestisi onkin jo rakentava, eteenpäin vieväkin. Nyt tiedän, mitä mieltä olet. Pyörätiet ovat yksi pieni asia tässä kaupungissa, saaneet turhankin suuren sijan. Axenin Erkillä on aina vaalien alla pari juttua, joihin hän populistisesti tarttuu. Nyt ne olivat Härmälän asunnot ja Hämeenkadun pyöräily. Muuten ei hän juurikaan valtuustossa puheenvuoroja käytä. Tämä on juuri sellaista vaalien alus toimintaa, jolle en pennin vertaa arvoa anna. Mutta ihmisiin yleensä se tuntuu uppoavan. Eikä Ekku ole suinkaan ainoa tällainen...

Laivarannan puistoasiaan en millään enää halua palata, oli se sen verran ikävä asia, joka jatkuu. Sitä olen selittänyt pari vuotta.

Apulaispormestareilla on juuri sen verran osaamista omilla toimialoillaan, kuin on tarvis. Ne ovat kokopäiväpoliitikkojen tehtäviä, joihin kompetenssin antaa edeltävä lautakuntatyöskentely. Minä olin toiminut valintani aikoihin kuui vuotta yhdyskuntapuolen lautakunnissa. Ja kaupunginvaltuusto minut valitsi.

Kaupunkilaisia olen kohdellut kuin ihmisiä, se on ollut se piirteeni, josta olen eniten saanut kiitosta. Ehkä tällainen hoitajatausta auttaa. Siitä en ota syytöksiä vastaan. Eri asia on, mikäli olen asioista eri mieltä. Siihen minulla on oikeus, kaikkia ei voi poliitikkokaan miellyttää.

Yleensä vaalien tulokseen on monta syytä, on vaikea niitä eritellä. Nyt kuitenkin olen melko varma, että yksi suurimmista on tämä apulaispormestarin nimike, joka on koettu turhaksi, kalliiksi. Ja varmasti olen virheitäkin joidenkin mielestä tehnyt, itse en niitä kuitenkaan ole virheinä pitänyt. Sitähän politiikka on, erilaisia painotuksia joista äänestäjät valitsevat. Sinä valitsit omalla tavallasi, minä omallani. Molemmat olimme varmasti oikeassa. Äänestäjäthän eivät voi olla väärässä.

, 29.10.08 07:59
RE: Osui ja upposi

Kovasti tunnut Axénia arvostelevan. No, kuitenkin hän sai 895 ääntä Sinun 251 vastaan. Mielestäni olet väärä henkilö syyttämään ketään muuta populismista, niin sisältököyhiä poliitikkofraaseja annat lausuntoinasi. Eli ehkä valtuustossa laatu voi korvata määrän puheidenkin suhteen. Ja vielä selvennykseksi, en äänestänyt Sinua tai Axénia.

Apulaispormestarin osaamisasiassa olen kanssasi täysin eri mieltä, mielestäsi edes perusteet vaadittaisiin ettei kaikessa tarvitse mennä virkamiesten selän taakse kuten teit Villilän asiassa. Mitä hyötyä on apulaispormestarista joka on täysin virkamiesten vietävissä?

Ihmisten kohtelu kauniissa toripuheissa on eri asia kuin miten se näkyy käytännön toiminnassa. Viittaan edelleen Laivarannanpuistoon. Villilässä koetaan, ettei heillä ollut mitään arvoa mielipiteineen Sinun ja virkakoneiston silmissä. Olen jutellut asiasta aika monen kanssa.

Sinun myös sopii miettiä, miksi apulaispormestari (en käytä monikkoa, mielestäni suurin kritiikki oli kohdistettua). Olisitko voinut toimia toisin? Joka tapauksessa olen enemmän kuin tyytyväinen että harjoittamasi politiikka sai selkeän näpäytyksen. Ja älä vaivu epätoivoon, kyllä noin isossa ryhmässä ensimmäinen varavaltuutettu varmasti nousee valtuustoon, ennemmin tai myöhemmin. Apulaispormestariksi tie taitaa olla liian kivinen.

Blogin pitäjän vastine, 29.10.08 08:32
RE: Osui ja upposi

En edes ollut hakeutumasa jatkopestiin apulaispormestariksi, sen verran olen ollut realisti. Tämäkin kausi oli tosi jymy-yllätys. Politiikka sen hoitaa, todennäköisesti porvariryhmittymä ottaa kaikki pormestaripaikat. Vahingossa ne kolme paikkaa kaksi vuotta sitten vasemmistolle tulivat.

Kaipa minulle tämän yllättävän tappion jälkeen (henkilökohtainen + demarit) muutaman päivän suruaika sallitaan, sen myötä pieni kiukuttelukin.

Mutta sitä en suostu hyväksymään, että eri mieltä oleminen on sama kuin ihmisten huono kohtelu. Kohteliaastikin voi olla eri mieltä, siihen olen aina pyrkinyt.

Vielä totean, että vahingonilo on se paras ilo. Oletpa nyt senkin päässyt kokemaan, iloitse iitä.

, 29.10.08 09:07
RE: Osui ja upposi

Kausi taisi olla yllätys, eikös se äänestys aikanaan mennyt jotenkin niin että kaksi (demari)herraa söivät toistensa kannatuksen ja musta hevonen pääsi läpi? Tämä vain muistikuvani, voin olla täysin väärässä tässä asiassa.

En ole missään vaiheessa väittänyt, että eri mieltä oleminen olisi ihmisten huonoa kohtelua. Demokratiaan kuuluu eri mieltä oleminen ja keskustelu. Olen kritisoinut toiminnassasi sanelua ja joustamattomuutta, virkamiesten suosimista kaupunkilaisten kustannuksella ja terveen maalais(tai kaupunkilais)järjen käytön unohtamista.

En voisi olla enempää eri mieltä viimeisestä kappaleestasi. Vahingonilosta tässä ei ole kysymys vaan normaalista poliittisesta näkemyserosta. Mielestäni myöskään kiukuttelu ei kuulu kypsän aikuisen toimintamalliin. Mutta jokainen tyylillään ja tavallaan.

nimekäs, 29.10.08 15:13
RE: Osui ja upposi

Onpas täällä käyty värikästä keskustelua. Ei voi kuin ihmetellä kuinka paha olo on sellaisella ihmisellä, jonka pitää vaalitappion kärsinyttä ihmistä vielä noin epärakentavasti moittia ja ripotella rikkihappoa haavoihin. Kovasti jäin kaipaamaan esimerkkejä antamistasi väitteistä, mutta nimettömänä pysyttäessä ei viestien sisällöstä selvästikään tarvitse kantaa vastuuta. Samaa häpeällistä keinoa hyväksikäyttäen irtaudun itsekin vastuusta, mutta vain siksi etten ymmärrä mitään kunnallispolitiikasta. Vaikka siitä ei tässä teidän keskustelussanne ole tainnut enää pitkään aikaan ollut kysymys. Liekö politiikassa muutenkaan kyse pienen ihmisen asioiden parantamisesta - pelkkää vallan haalintaa ja oman egon pönkittämistä. Onneksi jätin äänestämättä!

Blogin pitäjän vastine, 29.10.08 15:17
RE: Osui ja upposi

Vastaan tuohon pormestarivaalikysymykseen: Mikäli Hanna Tainiosta olisi tullut kaksi vuotta sitten pormestari, me demarit olisimme saaneet vain yhden apulaispormestaripaikan. Se olisi ollut Riitta Ollilan paikka. Mutta, kun Timo P valittiin, saimme kaksi apulaispormestarin paikkaa. Ja koska toinen niistä oli Yhdyskuntapalvelujen apulaispormestari, minä vastaavan lautakunnan kokeneimpana jäsenenä (tuolloin varapuheenjohtajana) olin siihen vahvoilla. Valtuustoryhmämme kuitenkin äänesti Seppo Salmisen ja minun välillä, minä voitin tuon vaalin. Eli tosi jymy-yllätys koko prosessi oli. Pari viikkoa valinnan jälkeen meni sulatellessa.

Koko tämän ajan on ollut tunne, että minulla on ollut kokopäiväinen harrastus, mielenkiintoinen, vaativa, josta olen nostanut uskomattoman kovaa palkkaa. Päivääkään en antaisi pois, mutta ehkä tässä oli tarpeeksi vanhana muisteltavaksi.

, 29.10.08 15:34
RE: Osui ja upposi

Pakko kommentoida: "Ei voi kuin ihmetellä kuinka paha olo on sellaisella ihmisellä, jonka pitää vaalitappion kärsinyttä ihmistä vielä noin epärakentavasti moittia ja ripotella rikkihappoa haavoihin". Miten niin paha olo? Minähän olen suorastaan riemuissani vaalituloksesta! Olo on mitä parhain ja paremmaksi muuttuu koko ajan.

"Kovasti jäin kaipaamaan esimerkkejä antamistasi väitteistä" -> Käy lukemassa esimerkiksi Aamulehden keskustelua, jossa Villililäläiset purkavat tuntojaan. Ja ennenkuin kysyt, en ole noita kirjoittanut vaikka ajatusmaailma tuntuu joidenkin kanssa kohtaavan. Tässä linkki: http://www.aamulehti.fi/keskustelu/thread.jspa?threadID=23795&tstart=0

Minä uskon vielä politiikkaan, mutta siellä tuntuu olevan näitä mainitsemiasi vallan haalijoita ja oman egon pönkittäjiä. Mielestäni demarit ovat hyvä esimerkki vallanhaalinnan krapulasta. Kun valta on siirtynyt oikeistolle, se tuntuu selvästi pahalta. Minä siis äänestin.

Blogin pitäjän vastine, 29.10.08 16:01
RE: Osui ja upposi

Villiläläiset purkavat tuntojaan. Tottakai! Heidän oli tosi paha olla, sen ymmärsin. Mutta missään vaiheessa en ole heille keljuillut, en ole ollut ilkeä, olen vain ollut eri mieltä. Kuten olen sanonut, kaikkia ei voi aina miellyttää, faktat on hyväksyttävä.

Minusta tuon Villilä asian voisi jo unohtaa, paljon muutakin olen tehnyt, monissa asioissa olen jopa voinut vaikuttaa kuntalaisten parhaaksi. Ei sentään kaikki ole mennyt päin seiniä. Ja sitä vaikuttamista aion todella jatkaa, ei tässä politiikasta eläkkeelle olla jäämässä.

, 29.10.08 16:18
RE: Osui ja upposi

Ilmeisesti joko minun kirjallisessa ilmaisussa tai sitten Sinun luetun ymmärtämisessä on vikaa. En yhdessäkään viestissäni syytä Sinua keljuilusta, ilkeilystä tai muusta vastavasta. Ainoastaan esitän mielipiteeni epäpätevyydestä, maalaisjärjen puutteesta ja virkamiesten vietävänä olemisesta. Helppo muuten sanoa, että Villilän asian voisi jo unohtaa kun se ei kosketa muuta kuin diarinumerona byrokratian rattaissa. Tuttavani katselevat sitä rakastamaasi ryteikköä joka päivä ikkunoistaan. Se ei silloin unohdu ihan niin helpolla.

Pertti Alanen, 29.10.08 18:50
RE: Osui ja upposi

Nimettömänä nimellistä arvostelevalla on sama asema ihmiskunnassa kuin luteella eläinkunnassa. Ihmettelen Tarja Jokisen kärsivällisyyttä: itse en omia vaatimattomia luottamustehtäviäni repostele julkisuudessa nimettöminä esiintyvien kanssa.
Ellei ihminen uskalla julkisesti seistä omalla nimellään mielipiteensä, ehdotuksensa, arvostelunsa jne. takana, mitä arvoa sellaisella mielenilmauksella on?
Puskista ampumista...

Kati Niemelä, 30.10.08 10:29
RE: Osui ja upposi

On järkyttävää, miten joku jaksaa nimettömänä kommentoida ja arvostella Tarja Jokisen toimintaa! On kohteliasta ja välttämätöntä seistä oman mielipiteensä takana omalla nimellään, muuten sellaisen esittämisessä ei ole mitään jarkeä. Itse olen enemmän ja vähemmän ollut mukana julkisessa päätöksenteossa parisenkymmentä vuotta ja voin todeta, ettei se aina todellakaan ole helppoa. Ratkaisua on etsittävä pitkään ja kompromisseja pyrittävä tekemään, sillä kaikkien tahtoa kun ei aina voi toteuttaa.. Jaksamista Tarjalle ja voimia tuleviin haasteisiin!


Kommentoi kirjoitusta

Nimi:

Sähköposti:

Otsikko:

Palaa kirjoittajan blogi-listaan
 

Uusimpia tietoja

25.02.2010 08:58 - Eilen valtuustossa (1 vastaus, jätetty 27.02 09:30)

05.02.2010 15:43 - Väärin tutkittu ??? (1 vastaus, jätetty 26.02 11:25)

28.12.2009 09:37 - Valtapyramidi

29.11.2009 10:43 - Kuukauden varrelta (6 vastausta, viimeisin jätetty 05.12 10:39)

05.11.2009 09:12 - Valtuustosopimukseen kuitenkin (2 vastausta, viimeisin jätetty 05.11 15:20)

RSS

Tulevia tapahtumia

09.03.10 16:00 Yhdyskuntalautakunnan kokous
Tampere, Virastotalo

12.03.10 Näytelmä Nootti
Pori, Porin teatteri

Tarkastele Tarjan kalenteria#

hallinnointi

Kirjaudu sisään muista

Toimii parhaiten Firefoxilla!